Amb la sentència del Tribunal Constitucional i  el conflicte obert per la compromesa situació en que deixa l'encaix de  Catalunya a Espanya amb la darrera retallada d'un Estatut que queda  reduït i desvirtuat en gran part respecte al que va referendar el poble  de Catalunya l'any 2006, s'ha posat de manifest quelcom que des del PRE  hem remarcat des que es va iniciar l'aventura de la reforma estatutària,  que és impossible avançar cap a un millor autogovern de Catalunya, ni  molt menys cap a una organització federal, mentre seguim acceptant la  Constitució del 1978 com a marc legal vàlid, amb tot el que aquesta  representa. El resultat és que alguns punts importants que plantejava el  text, com la importantíssima qüestió del finançament o la creació del  Tribunal de Justícia de Catalunya han quedat anul·lades.
Pel que fa als  catalans que vam votar l'Estatut, la gran majoria ens preguntem de què  serveix haver votat un referèndum que després resulta que no és vàlid ja  que es qüestiona a posteriori la seva constitucionalitat. Al ciutadà li  dóna la sensació de que li prenen el pèl, i tot plegat ens porta a  qüestionar molt seriosament una vegada més la qualitat de la nostra  democràcia, i potser a arribar a la conclusió de que la “democràcia”  actual no és tan democràtica. Sobre el pla teòric, el poble té la  sobirania, el vot de la ciutadania expressat en un referèndum dóna tota  la legitimitat a una decisió política, i si resulta que és  anticonstitucional, és que alguna cosa passa amb aquesta constitució.  Les constitucions no son sagrades, ni monolítiques ni inamovibles, i la  que tenim actualment va ser aprovada en condicions molt qüestionables.  No seria hora de dir amb franquesa que aquesta carta magna no satisfà  els desitjos del poble i que s'ha de revisar?
Des de la nostra perspectiva federalista, el futur de l'autogovern de Catalunya passa per canviar primer el règim i acabar amb un marc legal que no permet aprofundir en l'autogovern ni que Catalunya es senti còmoda dins Espanya, per plantejar a continuació i en el marc d'una Tercera República una organització territorial federal, des de la base d'una nova carta magna, realitzada sense pressions, amb plena responsabilitat democràtica, adaptada als nous temps i que permeti les màximes aspiracions d'autogovern dels pobles ibèrics, incloent el dret a l'autodeterminació. És necessari trencar radicalment amb els mites de la transició, reconèixer que fa 30 anys les coses no es van fer ni tan consensuadament ni tan democràticament com ens volen fer creure. Només d'aquesta manera es pot garantir una sortida a les aspiracions del poble de Catalunya, siguin les que siguin.
Des de la nostra perspectiva federalista, el futur de l'autogovern de Catalunya passa per canviar primer el règim i acabar amb un marc legal que no permet aprofundir en l'autogovern ni que Catalunya es senti còmoda dins Espanya, per plantejar a continuació i en el marc d'una Tercera República una organització territorial federal, des de la base d'una nova carta magna, realitzada sense pressions, amb plena responsabilitat democràtica, adaptada als nous temps i que permeti les màximes aspiracions d'autogovern dels pobles ibèrics, incloent el dret a l'autodeterminació. És necessari trencar radicalment amb els mites de la transició, reconèixer que fa 30 anys les coses no es van fer ni tan consensuadament ni tan democràticament com ens volen fer creure. Només d'aquesta manera es pot garantir una sortida a les aspiracions del poble de Catalunya, siguin les que siguin.
Ramiro  Gil Morel
Secretari general del PRE-IR
www.ir-pre.es

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada